Le Quasar est une famille de caractères élaborée de manière à répondre aux besoins spécifiques de la mise en forme de documents à haute densité hiérarchique. Ses douze membres sont répartis sur 4 niveaux de graisses afin de permettre la création de strates d’information : ainsi, la famille permet de matérialiser simplement la structure sous-jacente de ce type de contenu, et de guider le lecteur à travers sa recherche. Elle questionne également la notion de famille de caractères : dans le cas particulier du dictionnaire, beaucoup de niveaux d’information différents cohabitent dans le même espace. Il m’a semblé intéressant de déterminer le design de chaque variante en me basant sur sa fonction, et donc d’obtenir une famille hétérogène dans laquelle chaque membre aurait sa propre personnalité. Il était toutefois important de trouver un compromis entre distinction et rupture, afin de conserver un ensemble cohérent. Le Quasar propose donc un juste équilibre entre diversité des formes et cohérence génétique, ce qui lui permet de s’adapter à de nombreux types de documents au contenu complexe et varié.
Quasar is a typeface designed to meet the special needs of complex, high-density documents, with a particular focus on non-linear reading experiences. Its twelve styles are split across four ranges of weight, allowing the typesetter to create layers of informations and enabling the reader to dig through these layers. The family simply reveals the underlying structure of complex documents, and guides the reader through his search for specific information. Yet even if these differences in style should help the reader to navigate between various levels of information, they must also confer a harmonious colour to the text: hence the four weights were determined to offer a balance between homogeneity and differentiation.
Along a similar line, I came to question the notion of family in type design. In the specific case of a dictionary, many different layers of information necessarily cohabit within the same space. It seemed interesting to me to design the various styles based on their function, and thus to obtain a heterogenous family in which each member expressed its own personality. Yet again, it was necessary to remain subtle in the distinction. According to these choices, I worked from functional constraints that determined the characteristics to be assigned to each variant of the family. In the end, Quasar is a typeface family that aspires to strike a balance between a variety of shapes and genetic consistency.









